Memories of Murder: Η αληθινή ιστορία που συγκλόνισε πολύ πριν τα Παράσιτα

cult24

Τελευταίο πλάνο του Memories of Murder είναι ο cult αστυνομικός που περιτριγυριζόταν από πολλά ηθικά και φιλοσοφικά προβλήματα, να κοιτάζει, μετά από χρόνια, παραιτημένος πια από την αστυνομία αλλά όχι και από την υπόθεση, στα ίσια τον φακό, σαν να κοιτάζει μέσα στα μάτια μας. Ο Μπονγκ Τζουνγκ-Χο δικαιολόγησε αυτήν την επιλογή λέγοντας ότι πίστευε ακράδαντα πως ο δολοφόνος ήταν ακόμα ζωντανός και εάν έβλεπε την ταινία, θα καταλάβαινε πως ο πρώην αστυνομικός κοιτούσε αυτόν τον ίδιο στα μάτια.

Προτού μιλήσουμε για την ίδια την ταινία, θα μιλήσουμε για τη ζωή και πώς αυτή τα έφερε έτσι, που μετά από πολλά χρόνια ο αληθινός serial killer στον οποίο βασίστηκε η ταινία του οσκαρικού πλέον Μπονγκ Τζουνγκ-Χο πιάστηκε και μάλιστα πέρσι ήταν η πρώτη φορά που μίλησε δημόσια για τα εγκλήματά του. Ο Lee Chun-jae, λοιπόν, ήταν ήδη καταδικασμένος σε ισόβια φυλάκιση από το 1994 για το βιασμό και δολοφονία της αδερφής του. Παρόλα αυτά, μόλις το 2019 καταδικάστηκε και για τους φόνους της ταινίας καθώς έγιναν εξετάσεις DNA, από αυτές που στην ταινία έπρεπε να σταλούν στην Αμερική και περίμεναν τα αποτελέσματα για εβδομάδες!

Το φοβερό της υπόθεσης είναι πως είχε καταδικαστεί κάποιος άλλος και πέρασε 20 χρόνια στη φυλακή μέχρι να έρθει η καταδίκη του Lee. Μάλιστα, τα όσα είπε ο Lee κατά την ακρόασή του καταδεικνύουν πως η ζωή, στο ίδιο μοτίβο με την ταινία, όσο σκοτεινή κι αν είναι, έχει και κάτι από κωμωδία μέσα στην τραγωδία της: «Ακόμα απορώ γιατί δεν ήμουν αρχικά ύποπτος. Τα εγκλήματα συνέβαιναν γύρω μου και δεν προσπάθησα και ιδιαίτερα να κρύψω κάτι. Συνεχώς έπεφτα πάνω σε αστυνομικούς αλλά με ρωτήσουν για τους ανθρώπους γύρω μου». Επίσης, είπε πως κατά τις ανακρίσεις φορούσε το ρολόι ενός εκ των θυμάτων αλλά δεν τον ρώτησαν ποτέ, τίποτα για αυτό!

Σε σημεία ταυτιζόμενο με το Zodiac λόγω της σκοτεινής φύσης των εγκλημάτων όσο και της συνεχούς αίσθησης πως ο δολοφόνος θα γλυτώσει, το Memories of Murder διαφέρει λόγω της διάθεσης του Μπονγκ Τζουνγκ-Χο να κάνει καταγραφή όχι μόνο των σκοτεινών, αλλά πολλές φορές και των κωμικοτραγικών σε βαθμό γελοίο, συμβάντων στην κορεατική κοινωνία αλλά και την αστυνομία: η ντροπή, το μίσος, τα αίσχη των δολοφονιών χορεύουν μαζί με τις ιδιαίτερα αναποτελεσματικές βάρβαρες μεθόδους ανάκρισης, τη μάζα ανθρώπων που καταστρέφει στοιχεία στον τόπο του εγκλήματος για χάρη του κουτσομπολιού, το αστυνομικό τμήμα που δρα σχεδόν σαν μια κωμική επιθεώρηση (εκτός της γυναίκας σε αυτό η οποία πάντοτε είχε κάτι να προσφέρει στα στοιχεία του εγκλήματος, ενώ την υποτιμούσαν όλοι).

Στην ταινία, τα πάντα έχουν να κάνουν με διαδικασίες: η διαδικασία ανάκρισης ατόμων που δεν θα μπορούσαν επ’ ουδενί να επιχειρήσουν τέτοια εγκλήματα, η διαδικασία όπου ο άπειρος, δίχως γνώσεις ντετέκτιβ γίνεται αυτός που τελικά βλέπει τα πράγματα πιο ήρεμα από όλους, η διαδικασία όπου ο αστυνομικός από τη μεγάλη πόλη καταφθάνει ως σωτήρας και αποδομείται σε βαθμό που κάνει λάθη άπειρου, δίχως γνώσεις, ντετέκτιβ.

Δεν επιθυμώ να σταθώ στις διαφορές με το Zodiac αλλά να επισημάνω πως ο Μπονγκ Τζουνγκ-Χο επιχειρεί ένα ψυχογράφημα ολόκληρης της κοινωνίας των μικρών πόλεων της Ν. Κορέας: οι μικροπολιτικές, το κουτσομπολιό, η έλλειψη αστυνομικών όταν τους χρειάζεσαι καθώς κάνουν κάτι άλλο με αποτέλεσμα τη δημιουργία άλλου ενός εγκλήματος, η απουσία μεθοδικότητας και ο παρορμητισμός ανθρώπων σε καίριες θέσεις είναι ζητήματα που θίγει παράλληλα με την εξέλιξη της ιστορίας, και η ίδια η ζωή και τα παράλογα όσων συνέβησαν μέχρι να πιαστεί ο αληθινός δράστης τον επιβεβαίωσαν πλήρως: θα μπορούσαμε να πούμε πως η ταινία αποτελεί μια «τραγική ειρωνεία» για την πραγματικότητα στην Ν. Κορέα που αποτυπώνει ο Μπο Τζουνγκ-Χο.

Cult24

Cult
24

Συνεργαστείτε
μαζί μας